Startpunt
Overzet Bazel-Hemiksem
https://maps.app.goo.gl/SJYGisxd86vWLeuj7
Route
WieLertour ihkv. WL 90 jaar | rit | Komoot
Afstand
90 km
Toelichting ‘hoogtepunten’
1. Personenvervoer over water
Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) organiseert de watergebonden personenmobiliteit op verschillende locaties in Vlaanderen. Het transport via het water is een belangrijk alternatief voor de wagen op strategische verkeersaders, zowel voor recreatieve verplaatsingen als woon-werkverkeer. MDK zet stappen richting vergroening van de Vlaamse vloot. Zo worden op de oeververbindingen in de stadskern van Antwerpen en in de havenmond van Oostende reeds elektrische veerboten ingezet. MDK staat ook in voor veilig en vlot beloodsen van vaartuigen, van en naar de Vlaamse havens, oa. tot aan de zeesluis van Wintam. Vlaamse loodsen trainen oa. op de vaarsimulatoren van WL.
2. Gecontroleerd Overstromingsgebied Kruibeke-Bazel-Rupelmonde (KBR)
Op het grondgebied van Kruibeke, Bazel en Rupelmonde, ligt Vlaanderens grootste overstromingsgebied: de Polders van Kruibeke. Naast veiligheid staan de Polders van Kruibeke garant voor 300 hectare slikken en schorren, 150 hectare weidevogelgebied en meer dan 160 hectare bossen. Dit unieke natuurgebied is tevens een walhalla voor wandelaars en fietsers én een opsteker voor de lokale horeca en ondernemers. Vlaanderen beter beschermen tegen overstromingen van de Schelde en haar zijrivieren. En tegelijk de waardevolle Scheldenatuur een boost geven. Dat is het doel van het Sigmaplan. Uitvoerders van het Sigmaplan zijn De Vlaamse Waterweg nv (DVW) en Natuur en Bos (ANB). Het Waterbouwkundig Laboratorium alsook het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO), net als WL een Vlaams Wetenschappelijke Instelling (VWI), en Universiteit Antwerpen zijn actief betrokken bij de realisatie ervan. www.sigmaplan.be
3. Living lab Hedwige-Prosperpolder (HPP)
Het Nederlandse kenniscentrum voor de waterschappen (STOWA) en het Waterbouwkundig Laboratorium sloegen enkele jaren terug de handen in elkaar om de kansen die ontpoldering Hedwige-Prosperpolder biedt te benutten. “Het gebied werd een unieke proeftuin met echte dijken, exact op de grens van Nederland en België aan de Schelde, om proeven uit te voeren en innovatieve technieken te testen op het gebied van waterveiligheid en crisisoefeningen. Living lab Hedwige-Prosperpolder was geboren, met dank aan De Vlaamse Waterweg nv. https://polder2cs.eu
4. Kieldrechtsluis
De Kieldrechtsluis verzekert de toegang tot de dokken van de Antwerpse haven op de linker Scheldeoever en ligt op het einde van het Deurganckdok, dat in verbinding staat met de Schelde. In 2016 opende Zijne Majesteit de Koning de Kieldrechtsluis, toen de grootste sluis ter wereld, met een lengte van 500 m en een breedte van 68 m. De afdeling Maritieme Toegang stond in voor de realisatie ervan. De afdelingen ATO, EBS, GEO en WL, samen Xperta, stonden in voor heel wat voorbereidend onderzoek. Zo voerde WL nautisch onderzoek uit naar de toegankelijkheid alsook ontwierp WL het vul- en ledigingssyteem van de zeesluis.
5. Schorren en slikken, meer dan natuur
Slikken, de modderplaten, en schorren, de wat hoger gelegen delen met riet- en wilgenvegetatie, zijn een bijzonder stukje natuur. Ze ontstaan door de dynamiek van de getijden. Twee keer per dag komt het water op en trekt het weer weg, waarna er zand en slib achterblijft met als resultaat een voedzaam paradijs voor bodemdiertjes en ideale broedplaatsen voor vogels. Begroeide schorren reduceren ook de golfwerking tijdens stormtij en dragen zo bij aan de bescherming van het bedijkte achterland. Toename in getij-energie in het Schelde-estuarium en oevernabije scheepvaart zorgen dan weer voor afkalving en erosie van de slikken en schorren. Verschillende Vlaamse overheidsdiensten, waaronder WL, zijn betrokken bij het (her)waarderen van deze unieke intergetijdengebieden.