ZULU Associates en het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) hebben een overeenkomst ondertekend om de energie-efficiëntie van de X-Barge in nauwe en ondiepe vaarwateren te onderzoeken en te valideren. Dit onderzoek is nodig om de rompvorm van de X-Barge te optimaliseren voor de Europese waterlopen en bij lage waterstanden, en helpt zo mee aan de transitie in de binnenvaart naar zero-emissie mogelijk te maken. Hoe minder energie het schip nodig heeft per ton/km hoe competitiever het is in vergelijking met schepen aangedreven met fossiele brandstof.
Over Zulu Associates
ZULU Associates ontwikkelt een vloot van zero-emissie schepen voor binnenvaart en Short Sea waarbij een combinatie van alternatieve aandrijving en autonome operatie aangewend wordt om economisch competitief te zijn.
De X-Barge is een 85m CEMT klasse IV binnenschip ontworpen voor containervaart en droge bulk. Het is ontwikkeld om uiterst efficiënt te zijn in energie behoefte en om, door middel van gecontaineriseerde energieopslag, alternatieve energievormen, zoals bijvoorbeeld batterijen en/of waterstof, te kunnen aanwenden. Tevens is het uitgedacht om autonoom te varen, wat verwacht wordt te resulteren in een bedrijfseconomische marge die nodig is om met alternatieve energievormen toch nog competitief te zijn tov fossiele brandstof.
Over het Waterbouwkundig Laboratorium
Het Waterbouwkundig Laboratorium is een afdeling van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid en al bijna 90 jaar een expertisecentrum voor onderzoek en adviesverlening over waterbouwkundige, nautische, hydraulische, sediment gerelateerde en hydrologische vraagstukken. De activiteiten zijn verspreid over twee sites: het hoofdkantoor in Antwerpen en het Maritiem Onderzoekscentrum in Oostende. Via haar Eigen Vermogen (EV Flanders Hydraulics) voert het WL commerciële opdrachten uit voor de privésector én voor buitenlandse overheidsdiensten.
Het instrumentarium van het WL bestaat uit de meest geavanceerde tools om modelproeven uit te voeren, waaronder twee sleeptanken voor het uitvoeren van proeven op schaalmodellen van schepen. Het WL beschikt ook over numerieke modellen, zoals scheepvaartsimulatoren en numerieke stromingsmodellen voor de voorspelling van het scheepsgedrag. Experimentele en numerieke modellen zullen in het project complementair ingezet worden om de uitkomst van beide technieken te versterken. De onderzoekers van het WL zijn zeer ervaren en combineren terrein/praktijkkennis met inhoudelijke kennis over fysische processen en het modelleren ervan.
De kennis over nautische toepassingen is geconsolideerd in het Kenniscentrum Varen in ondiep en beperkt water (met Universiteit Gent) waarover meer te vinden is op de website www.shallowwater.be.